• • •
• • •
Vera J. Frantzh | 06.07.2017
Panos Dodis | 05.07.2017
Georgia Drakaki | 05.07.2017
Nicolas Androulakis | 05.07.2017
Στη συντροφιά των ανθρώπων
camerart | 09.10.2015 | 22:01
Οδός Αιόλου
Οδός Πανδρόσου
Για όσους από μας δεν υπήρξαμε ποτέ στρατευμένα άθεοι, δηλαδή να εμπλακούμε σε ζητήματα που αφορούν τον καθένα προσωπικά και να κάνουμε δημόσιου χαρακτήρα αντιθρησκευτικές παρεμβάσεις, η υπόθεση της συμβολιστικής χρήσης του Χριστού, δεν υπήρξε ποτέ ταμπού. Φαντάζομαι ότι ανάλογα δεν ήταν τέτοιο ταμπού ούτε για τον ποιητή Τάσο Λειβαδίτη, όταν τον χρησιμοποίησε στους στίχους που έκανε διάσημους με τη μουσική του ο Μίκης Θεοδωράκης-έφτασα να τους μάθω σχεδόν ακόμη κι εγώ που ούτε με τη ποίηση ούτε με το λόγο γενικά έχω και τις καλύτερες σχέσεις και που γενικά δεν προσέχω το μέρος του λόγου σε ένα τραγούδι.
Το να μιλήσεις συμβολικά στη Φωτογραφία δεν είναι δα και το ευκολότερο-ο ενσωματωμένος ανελέητος ρεαλισμός της αναπαράστασης δεν βοηθά στη μεταφορά, τουλάχιστον αν κάνεις ανεπεξέργαστη φωτογραφία δρόμου και όχι σκηνοθετημένη ή ψηφιακά επεξεργασμένη εικόνα. Το να εικονογραφήσεις λοιπόν το συμβολισμό ενός στίχου με τη ρεαλιστική καταγραφή μόνο, προφανώς και δεν είναι ακατόρθωτο αλλά πολύ μακριά από το να το χαρακτηρίσεις και εύκολο. Από μόνη της η οικειοποίηση της θρησκευτικής εικονογραφίας δεν είναι αρκετή για να δημιουργήσεις τη μεταφορά. Χρειάζεται και κάποιο συντακτικό που κάπως να ενεργοποιήσει το συναίσθημα και προπάντων το νόημα. Δεν ξέρω αλλά με την υπόθεση Χριστός μού βγαίνει σχετικά εύκολα αυτή η μεταφορά-μού βγαίνει ακόμη πιο εύκολα και προς το βεβηλότερο βέβαια, το καμιά φορά άγρια βεβηλότερο αλλά δεν είναι η στιγμή να τα πούμε αυτά.
Υ.Γ. Τις δυό εικόνες που αναρτούμε απόψε τις χωρίζει μια ολόκληρη 20ετία. Η έγχρωμη-μόλις χτεσινή!-μπορεί να θεωρηθεί ένα είδος ριμέικ, όχι δουλικό πάντως, της ασπρόμαυρης που τραβήχτηκε κάπου στα μέσα της δεκαετίας του 1990 με ασπρόμαυρο φιλμ.