• • •
• • •
Vera J. Frantzh | 06.07.2017
Panos Dodis | 05.07.2017
Georgia Drakaki | 05.07.2017
Nicolas Androulakis | 05.07.2017
«Τι σου 'κανα και πίνεις»...
Αν πιστέψουμε την ημερομηνία γέννησης της Πόλυς Πάνου –και γιατί όχι δηλαδή;– ότι γεννήθηκε δηλαδή την πολύ σημαδιακή μέρα της 28ης Οκτωβρίου 1940 και έκανε το ντεμπούτο της 12 ή 13 χρονών, τότε πρέπει να πούμε ότι τα χρόνια της μεγάλης της ακμής ήταν από τα 20 έως τα 30 της. Στα 20 της χρόνια το 1960 ήταν μία σούπερ βεντέτα του λαϊκού τραγουδιού. Ήταν η πρώτη που ηχογράφησε για δίσκους στην Ελλάδα «Τα παιδιά του Πειραιά», λίγο πριν πάρουν το Όσκαρ τραγουδιού και ήταν κάτι παραπάνω από πάρα πολύ δημοφιλής. Ήταν μια ολόκληρη σχολή ερμηνείας του λαϊκού τραγουδιού…
 
Στα χρόνια του 60 ήταν τόσο εμπορική σαν όνομα που έφτιαξε και δική της δισκογραφική εταιρία με το όνομα «Βεντέτα» και μάλιστα στα μικρά δισκάκια που κυκλοφορούσαν τότε, δίπλα στη φίρμα «Βεντέτα» υπήρχε ένας μικρός κύκλος με σκιτσαρισμένο το πρόσωπό της. Τα κέντρα που τραγουδούσε ήταν πάντα γεμάτα, ήταν πρώτο όνομα και πολύ εμπορική, οι δίσκοι της πουλάγανε σαν τρελοί –εξ ου και σ’ εκείνη τη δύσκολη εποχή για τη δισκογραφία η Πόλυ Πάνου είχε δική της εταιρία- και βέβαια η Πόλυ Πάνου ήταν και μια σπουδαία τραγουδίστρια με εντελώς δικό της ερμηνευτικό τρόπο απ’ αυτές που είχαν την τύχη η φύση να τις έχει προικίσει με μια φωνή την οποία με το που την άκουγες έλεγες αυτή είναι η Πόλυ Πάνου. Αυτός ο τρόπος ερμηνείας λίγο μάγκικος, αλλά όχι χυδαίος, έγραψε ιστορία και αν δεν άλλαξε την ερμηνεία του λαϊκού τραγουδιού, πάντως σίγουρα έγινε πρότυπο για πολλές συναδέλφους της τα κατοπινά χρόνια...
 
Στα χρόνια του ´50 και του ´60 στο λαϊκό τραγούδι πολλοί σπουδαίοι και δημοφιλείς άντρες τραγουδιστές είχαν μόνιμο ντουέτο με μία κοπέλα. Στις ιδανικές περιπτώσεις ο Χιώτης είχε τη Μαίρη Λίντα και ο Καζαντζίδης τη Μαρινέλλα. Στην καλύτερη από τις υπόλοιπες περιπτώσεις ο Πάνος Γαβαλάς είχε την Ρία Κούρτη. Η Πόλυ Πάνου ήταν η μόνη που είχε έναν άντρα δίπλα της παρτενέρ σε ας πούμε «υποδεέστερη» θέση, ήταν ο Μάριος. Και σε κάποιες ταινίες που εμφανίζεται είναι και αυτός δίπλα της να της κάνει σεγόντο…
 
Όλη αυτή η περίοδος της δόξας κράτησε ακριβώς μια δεκαετία. Η Πόλυ Πάνου είχε βγει στο τραγούδι αρχές της δεκαετίας του 50, το 1960 ήταν πολύ γνωστή και αυτό κράτησε έως περίπου το 1970. Μια δεκαετία κατά την οποία η Πόλυ Πάνου αναδείχτηκε σε βεντέτα και σχολή του λαϊκού τραγουδιού. Καθισμένη πάντα στην καρέκλα με τους υπόλοιπους μουσικούς σαν τον παλιό καιρό δεν κατάλαβε όμως πως σιγά-σιγά τα πράγματα άλλαζαν και η ίδια μάλλον δεν είχε ακούσει καν πως τα πράγματα για να μείνουν ίδια πρέπει να αλλάζουν συνεχώς. Ο άνεμος που άλλαξε το λαϊκό τραγούδι και τη διασκέδαση μετά το ´70 παρέσυρε και την ίδια την Πόλυ Πάνου.
 
Στα 25 της ήταν σούπερ δημοφιλής, μετά τα 35 της και μέχρι τα 73 της στις 27 Σεπτεμβρίου του 2013, ένα χρόνο πριν που έφυγε από τη ζωή νικημένη από τη μάχη με τον καρκίνο, ήταν απολύτως σεβαστή για το παρελθόν της, ένας κόσμος πήγαινε να τη δει και να την ακούσει όπου εμφανιζόταν, οι συνάδελφοί της τη σέβονταν και την εκτιμούσαν όσο λίγες, αλλά στην πραγματικότητα ήταν ένα πρόσωπο μιας άλλης εποχής. Δεν είχε καταφέρει να περάσει στον επόμενο γύρο…
 
Τα τραγούδια που τραγούδησε ατέλειωτα. Οι επιτυχίες της πάρα πολλές. Συνεργάστηκε με τους καλύτερους των καλυτέρων. Δεν έκανε ποτέ «δεύτερα πράγματα». Δεν βρέθηκε ποτέ κανείς να πει κάτι κακό γι’ αυτή είτε σαν άνθρωπο είτε σαν καλλιτέχνιδα. Ήταν μια πραγματική κυρία, μόνο που παραέζησε την παρακμή ακόμα και την ρετρό επιστροφή της γιατί ήταν παρά πολύ νέα γι’ αυτό. Δεν ανανεώθηκε όταν έπρεπε, αλλά δεν είναι και σίγουρο ότι θα μπορούσε να ανανεωθεί, μια και καμιά φορά είναι πολύ δύσκολο να ανανεωθούν πρόσωπα τόσο πολύ ταυτισμένα με μια εποχή…
 
Μια «ανακάλυψη» της νεότερης γενιάς προς το πρόσωπό της ήταν όταν ξαναέγινε ή μάλλον όταν έγινε επιτυχία, γιατί στην εποχή του δεν είχε γίνει, το «Τι σου ´κανα και πίνεις» των Πλέσσα-Παπαδόπουλου που μαζί με ένα ακόμη τραγούδι τραγουδούσε η Πόλυ Πάνου με τον Μάριο στην ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη «Όλγα αγάπη μου» το 1968…
 
Μάλιστα το γύρισμα αυτών των τραγουδιών είχε γίνει στην μπουάτ «Κατακόμβη» στην Πλάκα αλλά το γύρισμα διεκόπη γιατί εκείνο το βράδυ ήταν 13 Δεκεμβρίου 1967 που ο Κωνσταντίνος είχε το αντικίνημά του…
 
Το «Πολύ Πάνου» ήταν ψευδώνυμο. Το αληθινό της όνομα λένε ήταν πολύ κακόηχο… Κυκλοφορούν πολλά ονόματα ως τα αληθινά της αλλά δεν είναι και σίγουρο κανένα απ’ αυτά…