• • •
• • •
Vera J. Frantzh | 06.07.2017
Panos Dodis | 05.07.2017
Georgia Drakaki | 05.07.2017
Nicolas Androulakis | 05.07.2017
Κάθε κακομοίρης στον πάγκο του...
Στον «Νευρικό εραστή» του Γούντι Άλεν υπάρχει η κορυφαία σκηνή έξω από το σινεμά όπου ένας εξυπνάκιας για να ρίξει μια γκόμενα της λέει διάφορα σχετικά με έναν λογοτέχνη – δεν θυμάμαι ποιον. Αυτή όμως η ανιαρή κουβέντα που φαίνεται να γοητεύει τη μικρή, εκνευρίζει τον Γούντι Άλεν που κάθεται ακριβώς μπροστά τους στην ουρά για τα εισιτήρια και του λέει έξαλλος «ποιος σου τα είπε όλα αυτά και τα λες;». Αυτός απαντάει «το έργο του συγκεκριμένου λογοτέχνη το διδάσκω στο πανεπιστήμιο» και ο Γούντι Άλεν σε μια σπάνια στιγμή κινηματογραφικής έμπνευσης βγάζει το χέρι του από το πλάνο και όταν το ξαναβάζει, βάζει μαζί και τον συγκεκριμένο λογοτέχνη ο οποίος λέει στον εξυπνάκια «εσύ δεν έχεις ιδέα από το έργο μου, πώς μπορείς και το διδάσκεις;». Τότε γυρίζει ο Γούντι Άλεν και λέει στην κάμερα «έτσι θα ´πρεπε να είναι και η ζωή»…
 
Αυτή τη σκηνή τη σκέφτομαι κάθε φορά που ακούω ή βλέπω κάποιον που κάνει τον έξυπνο να μπερδεύει τα αμπέρδευτα και να χρησιμοποιεί λόγια ή έργα άλλων τους οποίους φαίνεται καθαρά πως δεν γνωρίζει και δεν εκτιμά, απλώς τους χρησιμοποιεί προς ίδιον όφελος…
 
Αυτό ακριβώς μου φέρνει στο μυαλό και κάποιος ονόματι Δημήτρης Παπανικολάου, αναπληρωτής καθηγητής νεοελληνικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και συγγραφέας του Σαν κ’ εμένα καμωμένοι. Ο ομοφυλόφιλος Καβάφης και η ποιητική της σεξουαλικότητας, ο οποίος απ’ ό,τι έχω πάρει είδηση, γυρίζει δεξιά και αριστερά, όπου βρίσκει να διατυπώσει τη θεωρία του περί της σεξουαλικότητας του Καβάφη. Λέει και άλλα για το συγκεκριμένο θέμα, με κορυφή το υπέροχο «Καβαφίστας» που έχει εφεύρει και περιφέρει…
 
Ο τύπος είναι φανερό πως δεν έχει ιδέα περί του θέματος και φαίνεται από τον τρόπο που αναλύει τα στην ουσία τους απλά ποιήματα του Καβάφη – απλά ε; όχι απλοϊκά, να τα ξεχωρίζουμε αυτά…
 
Με το να τοποθετείς τον Καβάφη στους ομοφυλόφιλους ποιητές και την ποίησή του στην «ομοφυλόφιλη» ποίηση, αυτομάτως την κατεβάζεις πολλά σκαλιά πιο κάτω απ’ το ψηλό βάθρο στο οποίο στέκεται. Και για να το πω πιο απλά, άλλο μια ταινία με θέμα την ομοφυλοφιλία για ειδικό κοινό που παίζεται σε επίσης για ειδικό κοινό Φεστιβάλ ομοφυλόφιλου κινηματογράφου και άλλο ας πούμε το «Επιστροφή στο Brokeback Mountain» που κέρδισε Όσκαρ. Είναι αυτή η διαφορά που ξεχωρίζει το «ειδικό» που όσο καλό ή και σπουδαίο και να είναι οπωσδήποτε είναι πιο μικρό και χωρίς την καθολικότητα του άλλου που ξεπερνά τα όρια και αφορά τους πάντες…
 
Ο κύριος Παπανικολάου με όπλο δυνατό τα διπλώματά του και το διάσημο πανεπιστήμιο στο οποίο διδάσκει – τουλάχιστον γι’ αυτούς που θαμπώνονται με κάτι τέτοια– πυροβολεί ασταμάτητα τον ευτυχώς ανθεκτικό θρύλο του Καβάφη. Έχει βρει κι αυτός έναν τρόπο για πολύ παραπάνω από 5 λεπτά διασημότητας και είναι σίγουρο πως κακό στον Καβάφη δεν θα κάνει. Ευτυχώς ο Καβάφης και το έργο του έχουν απίστευτη ανθεκτικότητα σε οποιοδήποτε όπλο εναντίον τους, από την άγνοια μέχρι τον εγωισμό…
 
Γελάω βέβαια όταν βλέπω ανθρώπους που υποτίθεται πως είναι σοβαροί να ασχολούνται μαζί του. Όπως και ένα καινούργιο κόμμα που κυκλοφορεί ελεύθερα γύρω μας, έτσι κι αυτός στην ιστορία με τον Καβάφη δείχνει τη σοβαρότητα αυτών που τον παίρνουν σοβαρά…