• • •
• • •
Vera J. Frantzh | 06.07.2017
Panos Dodis | 05.07.2017
Georgia Drakaki | 05.07.2017
Nicolas Androulakis | 05.07.2017
Κέντρο Επισκεπτών στο Κέντρο Πολιτισμού ΙΣΝ, πηγή: Γιώργης Γερόλυμπος
Luxe, calme et virilite
Ο λυρικός ποιητής Μποντλέρ έζησε και είδε την αρχή του καπιταλισμού να μεταμορφώνει τον ρυθμό ζωής στο μητροπολιτικό Παρίσι. Τα φωτισμένα βουλεβάρτα με φανούς υγραερίου αποκτούσαν μια μπλε αύρα ψυχρότητας τη νύχτα. Ενώ οι βιαστικοί διαβάτες στους δρόμους που ανεβοκατέβαιναν από τα αμαξήλατα μέσα συγκοινωνίας προκαλούσαν τον ποιητή να περιεργαστεί την κίνηση της αταξίας που δημιουργούσε η νέα ζωή. Ήταν τότε που διατύπωνε στο «Πρόσκληση σε ταξίδι» την επιθυμία  μίας φυγής. «Εκεί όπου όλα έχουν τάξη και ομορφιά / χλιδή, ηρεμία και ηδονή».
 
Το αι?θριο στο AthensOne - πρωην γραφει?α Δοξια?δη
 
Η Αθήνα στις αρχές του 21ου αιώνα δεν διαθέτει  τους υγραμένους ήλιους και τους μολυβένιους  ουρανούς που αντίκρυζε ο Μποντλέρ. Διαθέτει όμως ψηλούς γερανούς που ορθώνονται επιδεικτικά σε πεδία ανοιχτής –προς το παρόν- θέασης : Φαληρικό Δέλτα και Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, πρώην κτίριο γραφείων  Δοξιάδη στον περιφερειακό του Λυκαβηττού όπου διαμορφώθηκε συγκρότημα πολυτελών διαμερισμάτων. Και σύντομα όπως δείχνουν και οι εξελίξεις του πλάνου αξιοποίησης (;) της περιοχής του πρώην Αεροδρομίου στο Ελληνικό, οι γερανοί της σύγχρονης αρχιτεκτονικής θα ενισχύσουν αυτήν την αίσθηση μεταβολής προς μία παράξενη νέα πραγματικότητα.
 
Παρατηρούμε την υπερσυγκέντρωση ονομάτων κύρους που διαμορφώνουν σύγχρονα αστικά τοπία να μας διαβεβαιώνουν ότι μελέτησαν τη φυσιογνωμία της Αθήνας και δεν σχεδιάζουν με την ευκολία ενός «διεθνούς» αρχιτεκτονικού φασόν.
 
Στα ρεαλιστικής απεικόνισης βίντεο που κυκλοφορούν για την ενημέρωση των μήντια προβάλλουν τα κτίρια ολοκληρωμένα στη χρήση τους και ενταγμένα  στις περιοχές όπου ορθώνονται νέα σχήματα και νέοι όγκοι από νέα υλικά.
 
Όλα είναι νέα, ωραία και ανδρικά. Κι όμως  η υπεροχή της μάζας του κτιρίου, η αναφορά σε κόστη κατασκευής, η προβολή ενός περιβάλλοντος όπου το οικοδόμημα λάμπει σε συνάρτηση με τη διάμετρο των τροχών που συμπληρώνουν το μεγαλείο της νέας ζωής, εκπέμπουν ένα σήμα SOS. Για τη διάσωση του ανδρισμού (virilité) που χάνεται. Εφόσον δεχόμαστε ότι η επίδειξη χρήματος προσδιορίζει τον άνδρα που «υπάρχει», οι ανυψωμένοι γερανοί , αυτά τα σύγχρονα γλυπτά που εκτίθενται στα εργοτάξια-γκαλερί της αρχιτεκτονικής του πλούτου γίνονται σύμβολα αυτής της ιδιότυπης ισχύος: Luxe, calme et virilité.