Πριν από λίγες ημέρες κυκλοφόρησε το νέο άλμπουμ των Black Keys, με τίτλο «Delta Kream». Περιέχει διασκευές τραγουδιών μπλουζ ― αλλά όχι οποιονδήποτε τραγουδιών, και όχι οποιουδήποτε στυλ των μπλουζ, κάτι τέτοιο θα ήταν άλλωστε ασυμβίβαστο με την ελιτίστικη εικόνα που καλλιεργεί το χιπστεροσυγκρότημα. Παρά τον τίτλο του, το άλμπουμ δεν περιέχει Delta Blues, παρά διασκευές τραγουδιών μπλουζ της υποκατηγορίας Hill Country Blues.
Ο Dan Auerbach, κιθαρίστας των Black Keys, ισχυρίστηκε στο δελτίο τύπου ότι “We made this record to honor the Mississippi hill country blues tradition that influenced us starting out. These songs are still as important to us today as they were the first day Pat and I started playing together and picked up our instruments.” Θα περίμενε κανείς να έλεγε ότι πρώτα πήραν τα όργανά τους και μετά άρχισαν να παίζουν μαζί, αλλά αυτό είναι ίσως πολύ για να το ζητήσουμε από έναν άνθρωπο που μοιάζει με τον ηλίθιο δήμαρχο του Schitt’s Creek.
Για την ηγοράφηση του άλμπουμ (που διήρκεσε, λέει, περίπου δέκα ώρες!) επιστρατεύτηκαν ο Kenny Brown, κιθαρίστας του R. L. Burnside, και ο Eric Deaton, μπασίστας του Junior Kimbrough. Τα υπόλοιπα τα έκαναν οι δύο λευκοί με καταγωγή από το Ohio. Ως πρώτο σινγκλ, διάλεξαν το τραγούδι «Crawling Kingsnake», όχι όμως όπως το έκανε γνωστό ο John Lee Hooker αλλά όπως το ερμήνευσε ο Junior Kimbrough, κι έκαναν και σχετικό βίντεο.
H εκδοχή των Black Keys μας θυμίζει πόσο μεγάλοι τεχνίτες είναι οι μαύροι επαγγελματίες μουσικοί της Αμερικής, και πόσο ξενέρωτοι μπορούν να είναι κάποιοι λευκοί συνάδελφοί τους όταν προσπαθούν να ερμηνεύσουν μαύρη μουσική.
Αυτή είναι (μάλλον) η πρώτη ηχογράφηση του τραγουδιού από τον Big Joe Williams το 1941:
O John Lee Hooker το 1948 δεν χρειαζόταν τη βοήθεια κανενός τρίτου για να δικαιώσει το τραγούδι:
Ο ίδιος μαύρος μουσικός, μετά από 44 χρόνια, στα εβδομήντα πέντε του, ερμηνεύει το ίδιο τραγούδι με τη συνοδεία του 45χρονου Ry Cooder, ενός από τους λίγους λευκούς που μπορούσαν να ανέβoυν στην ίδια σκηνή μαζί του.
Υπάρχει και η περίπτωση κάποιων άλλων διάσημων λευκών μουσικών που ερμήνευσαν το τραγούδι to 1971 και το δίδαξαν στο κοινό τους, σε μια ελαφρώς ξεχειλωμένη εκδοχή:
Αλλά στ’ αλήθεια χρωστάμε χάρη στους Black Keyes, όχι για το δίσκο τους, αλλά γιατί επανέφεραν στην επικαιρότητα τον Junior Kimbrough, κι έδωσαν την αφορμή να δούμε αυτό το βίντεο (από την ταινία του 1991 «Deep Blues: A Musical Pilgrimage to the Crossroads»), όπου ο Junior κι ένας φίλος του έχουν ένα κουτούκι στη μέση του πουθενά στο βόρειο Μισισιπή (Chulahoma, ΜS.), κι έρχονται τα Σαββατοκύριακα οι άνθρωποι να φάνε, να πιούνε και να ακούσουν μουσική και χορέψουν και να περάσουν καλά, γιατί έτσι κάνουν οι άνθρωποι. Πάμε κι εμείς ν’ ακούσουμε το «All Night Long», κι αφήνουμε τα crawling king snakes και κάθε είδους ερπετά στην ησυχία τους: η ζωή είναι αλλού.
(Προτείνω να παρακολουθήσετε το βίντεο στο YouTube. Τα σχόλια που έλαβε, αξίζουν πολλά.)